söndag 20 maj 2012

Numret till Calicut

Numret till Calicut : roman (inbunden)
Numret till Calicut : roman
Förlag: Isabergs förlag/SSM AB
Antal sidor: 368

Handling:
En hacker tar kontroll över ett av Sveriges största vattenkraftverk. Alla dammluckor öppnas och ett samhälle står lamslaget och människorna kan bara titta på när vattenmassorna rasar fram
En f.d. minister försvinner samma natt. En firad och hyllad indisk proffesor, numera boende i Cambridge kommer till Sverige i ett ärande som hon vill hålla hemligt.
Marit Sköld en ung lokalreporter på en liten norrlands tidning blir iblandad i händelserna.
Sverige väntar på attentatsmännens krav…

 Omdöme:
Jag hade aldrig hört talas om Calle Hård tidigare. Hittade den tredje boken i serien om Marit Sköld på bokrea i Sundsvall!! Jag följde med särbon på hans tjänsteresa dit och hade några dagar då jag strosade runt på stan och hamnade i en bokhandel. Jag köpte boken men beslöt mig för att börja från början så jag beställde de två tidigare delarna från Adlibris  när jag kom hem.
Jag blev väldigt glatt överraskad av boken. Tycker mycket om den. Marit Sköld är en ny trevlig bekantskap. Boken är välskriven och intressant. De öppna dammluckorna är början på en rad otäcka skrämmande händelser. Jag inser hur löst vår rättssäkerhet sitter. Saker som vi tar för givna kan snabbt försvinna och människor blir helt plötsligt otrygga och osäkra. Myndigheter som går för långt i sin iver att återställa till det normala. Massmedia som likt hyenor jagar och skrämmer. Jag tycker boken är ett mycket viktigt inlägg i debatten om myndigheter och massmedias roll i vårt samhälle. Spännande, skrämmande och mycket tänkvärd historia. Boken är trovärdig och det är det som gör den så skrämmande.


Jag sätter 5 klor av 6 möjliga i den här boken. Ser framemot att träffa Marit Sköld igen och följa hennes vidare öden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar