tisdag 15 maj 2012

Journal 64 - Nytt fall för avdelning Q

Journal 64 (inbunden)

Titel: Journal 64
ISBN: 9789170029547
Förlag: Bra Böcker
Antal sidor: 415
Jag köpte boken på Bokus

Handling
Fjärde boken i serien om Carl Mørck och hans assistenter Assad och Rosie som arbetar på Avdelningen Q. Köpenhamn polisens ”cold case” avdelning.
Det förflutna hinner ikapp en kvinna och för Avdelning Q blir detta början på ett tufft fall.


Nete Hermansen skickades till Kvinnohemmet på ön Sprogø, ett hem för missanpassade kvinnor. Grymhet, tvång och förnedring tillhörde vardagen på den lilla isolerade ön utanför Danmarks kust. Nete Hermansen lyckades ta sig därifrån och började ett nytt gott liv. Åren går men till slut hinner det förflutna ikapp Nete och hon tvingas fatta ett beslut. Följderna av detta beslut dyker upp i nutid och hamnar på Avdelning Q:s bord.


Omdöme:
Spännande, väldigt spännande!
Det är en otäck historia och Nete Hermansen är en fascinerande person. Utsatt och oskyddad växer hon upp. Hennes familj orkar inte ge henne något skydd och de människor som kommer i hennes väg är inte snälla. Jag håller på Nete och detta trots att hennes beslut inte är något ”bra” beslut. Hon blir en hjältinna och bödel på samma gång. Det är i alla fall mycket intressant att följa i Netes fotspår och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken.
Annars känner man igen sig tillsammans med gänget. Rose är irriterande, Assad är mystisk och lite obegriplig och Carl har problem, som vanligt. Carl har mycket problem tycker jag, lite trött på hans struliga liv blir jag. Hans exfru är jobbig, det gamla fallet då hans kompanjoner blev skjutna bubblar upp igen och så dyker hans kusin upp och antyder att Carl skulle ha haft något att göra med sin farbrors död. Jobbig karl den där Carl.
Men trots detta så är det en spännande bok och Netes historia lämnar mig ingen ro. Jag måste läsa klart och jag måste få veta hur det ska gå. Jag fick ta till en bit av natten men det var det värt.


Av 6 möjliga klor så ger jag boken 4 klor. Jag var nära att sätta 5 klor men jag blev som sagt var lite trött på Carl.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar