onsdag 15 februari 2012

Tistelblomman

Tistelblomman (inbunden)
Ända sedan jag läste Amanda Hellbergs Styggelsen har jag varit "förälskad" i Maja Grå. Jag tycker om att vara i hennes sällskap och håller ständigt utkik efter henne. Jag hoppas att hon snart skall dyka upp igen efter att jag har skiljts från henne.
Nu är hon här igen. I Tistelblomman har hon flyttat till skotska höglandet tillsammans med sin älskade Jack.
Jack och Maja Grå flyttar in i det förfallna stenhuset Tistelblomman och allt verkar till en början lugnt och fridfullt.

Tistelblomman är inget lyckligt hus. Något är fel med huset och Maja mår snart dåligt och känner att någon vill henne och Jack illa.
Så är Jack tvungen att resa bort ett tag och Maja blir ensam.
Innevånarna i den lilla byn verkar mer än lovligt hemlighetsfulla och jag retar mig lite på dem. De irriterar mig med sin ovilja att berätta och på så vis undviker de att hjälpa Maja.
Jag tycker om den krypande stämningen i boken och jag följer efter Maja, oroar mig för henne men vet att hon kommer att reda upp situationen. Det är spännande på ett långsamt och stämningsfullt vis. Jag vill vara kvar, det är så vackert, det är Skottland och jag är med Maja.

Så nu håller jag utkik efter Maja Grå igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar