onsdag 21 september 2011

Kall som graven- Peter Robinson


Så har jag fått en ny(gammal) favoritpolis, Allan Banks. Ny/gammal för jag träffade honom i En ovanligt torr sommar för ett antal år sedan. Varför har jag hållit Banks på avstånd hela denna tid frågar jag mig nu?
Allan Banks är i 40 års åldern och har (inte helt ovanligt) ett trassligt privatliv. Hans fru vill skiljas, själv tror han att han vill ha flytta ihop igen men samtidigt har han en attraktiv kollega som han dessutom har haft ett kortvarigt förhållande (troligtvis en av anledningarna till att hans fru har flyttat från honom?), Annie Cabbot.Banks får uppdraget att, inofficiellt, resa till London och leta rätt på Riddles (som är Banks chef) förrymda sextonåriga dotter, Emily, som visar sig ha hamnat i ganska dåligt sällskap.
Efter en del strul får så Banks med sig Emily hem och tror att allt är klart men det är istället bara början på en lång och bitvis komplicerad mycket intressant historia. Paralett med detta så konfronterar Annie en av männen som våldtog henne innan hon förflyttades till Yorkshire. Denna man är polis och en tidigare kollega till Annie.

Detta är en mycket bra engelsk deckare i Agatha Cristie stil och jag kommer nu att ”hänga” med Allan Banks och Annie Cabbot en hel del framöver. Jag tror jag åtminstone har 6 böcker som väntar på mig. Härlig höstläsning att se framemot alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar