tisdag 6 september 2011

Hejdå Spike


Just sett klart sista avsnittet av Buffy. Det har varit en lång serie på 7 säsonger. Karaktärerna har nästan blivit mina vänner. Känns som om jag har bott i Sunnydale tillsammans med Scooby-gänget ett bra tag nu och plötsligt blivit tvungen att flytta därifrån och lämna mina vänner.
Jag kan konstatera att mina favoriter har växlat genom säsongerna Willow var länge min bästa vän men efter att hon nästan förintade världen i slutet av säsong 6, blev jag lite trött på henne.
"I varje människogeneration finns det en ung kvinna som är Utvald. Hon ska bekämpa vampyrer, demoner och alla andra mörkrets krafter. Hon är Dråparen" och utan Buffy hade vi ju aldrig klarat oss genom alla fasor. Angel som kom som en beskyddare, blev förälskad i Buffy, blev ond och god och ond men tillsist god. Angel som försvann efter säsong 2 och jag vet inte om jag blev lättad eller besviken (han fick en egen serie som jag kanske borde se?) Spike (älskade Spike) seriens bad-boy med sina underbara sarkasmer och coola stil. Ond men god och min favorit. Xander, Anya, Tara och inte glömma Oz....
Och Rupert Giles,Sunnydale High Schools bibliotekarie även Buffys väktare. Under en period flyttar Giles hem till England och jag saknar honom. Han återvänder för att ta hand om Willow när hon ger sig iväg för att förinta världen.
Dawn,  Buffys irriterande "syster"som egentligen är en energiboll...och som bara dyker upp en dag. Fast i slutet gillar jag henne och förlåter henne för allt gnäll.
Rily Finn som är Buffys pojkvän under ett antal avsnitt. Buffy kan dock aldrig älska honom fullt (p.g.a Angel) och deras förhållande tar slut. Rily var en bra pojk och Buffy var korkad som inte behöll honom.
Faith, en andra dråparen som kallas eftersom Buffy dör lite...hon är både skurk och hjälte. Hon är seriens bad-girl och en väldigt intressant och sammansatt karaktär som jag gillar.
Underbar dialog och många oförglömliga karaktärer.
Alla borde besöka Buffy-världen, absolut!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar