måndag 25 juli 2011

Jenny Diski-underbara

Den motvilliga resenären På tunn is : En resa till Antarktis
Jag har haft underbara timmar tillsammans med Jenny Diski. Jag läste böckerna i ett svep och bara älskar dem båda två.
Jenny Diski är skarp och humoristisk. Jag känner verkligen hur mycket jag älskar att läsa böcker, när jag läser hennes böcker.
Böckerna handlar om resor. Resor ut i världen och resor i det mänskliga psyket. Jenny Diski reser för att komma undan och vara för sig själv. Böckerna handlar också om skrivandet och konsten att göra ingenting.
Jenny Diskis andlige släkting Michel de Montaignes idéer finns närvarande i böckerna och Diski blir på någotvis en modern Montaignes. Jenny Diski reser ut i världen och Montaignes stängde in sig i sitt tornrum.
På tunn is är också en öppen hjärtlig berättelse om Jenny Diskis barndom, som enda barn till två självmordsbenägna hysteriker och om vistelserna på olika psykiatriska avdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar